ITINERARI FORMATIU PER A EMPRENDRE EN EL SECTOR CULTURAL

L’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), a través del Servei de Desenvolupament Empresarial (SDE), col·labora amb El Viver d’Empreses creatives-culturals de Salt i El Canal d’Arts Escèniques de Salt en l’organització d’un itinerari formatiu per emprendre en el sector cultural. El curs té com a objectiu principal fomentar l’emprenedoria en el sector creatiu-cultural, posant èmfasi en l’àmbit de les arts escèniques.

Aprofitant la ubicació del Viver d’empreses creatives-culturals de Salt, situat a la Factoria Cultural Coma Cros, on hi convergeixen diversos equipaments i entitats dedicades al sector cultural, oferim un programa formatiu presencial que tractarà diferents àmbits imprescindibles per poder iniciar i desenvolupar projectes culturals viables. Seran cinc jornades de 3 hores cadascuna, entre març i abril, en les quals s’abordaran els continguts següents:

  • Pla de negoci, 5 de març
  • Pressupost de producció, finançament i sinèrgies en projectes, 12 de març
  • Sostenibilitat ambiental a les arts escèniques, 19 de març
  • Contractació laboral, 26 de març
  • Estratègies de comunicació, 2 d’abril
  • Jornada de Networking i 2ª Trobada de Productores d’Arts Escèniques de Comarques Gironines, 9 d’abril

Motius/objectius per desenvolupar el curs:

  1. Facilitar el desenvolupament de competències empresarials específiques per a projectes culturals
  2. Promoure l’impacte social i cultural per enfortir la identitat cultural de la comunitat, fomentar la participació ciutadana i millorar la qualitat de vida a través de l’art i la cultura.
  3. Fomentar la creativitat i la innovació per contribuir en l’enriquiment de l’oferta cultural del territori.
  4. Crear una xarxa de suport essencial entre les persones de l’àmbit creatiu-cultural que afavoreixi l’èxit dels projectes culturals
  5. Fomentar l’economia social i solidària a través de projectes culturals viables, que alhora són inclusius i promotors de la diversitat cultural.

PROGRAMA I CONTINGUTS

Pla de negoci, 5 de març de 10.00 a 13.00, El Viver de Salt, Factoria Coma Cros, a càrrec d’Oriol Gibert

  1. Introducció a l’elaboració del Pla de Negoci, incloent els següents aspectes:
  • Formes jurídiques, especialment associacions i cooperatives-economia social
  • Descripció de la Companyia, incloent missió, visió i valors artístics. Objectius a curt i llarg termini.
  • Anàlisi de Mercat: Identificació del públic objectiu (segments d’audiència). Anàlisi de la competència (altres companyies i produccions). Estratègia de posicionament en el mercat cultural
  • Produccions i Serveis Artístics: Descripció detallada dels espectacles o serveis artístics. Estat de desenvolupament i plans futurs de creació artística.
  • Pla de Màrqueting i Comunicació: Estratègies de màrqueting i promoció cultural. Pla de comunicació (xarxes socials, mitjans de comunicació, relacions públiques). Previsió de vendes i objectius de creixement
  • Pla d’Operacions: Descripció dels processos de producció dels espectacles. Recursos necessaris, ubicació i infraestructures
  • Equip Creatiu i Directiu: Organigrama de la companyia. Necessitats de personal artístic i tècnic i plans de formació
  • Anàlisi Financera: Previsió d’ingressos i de despeses. Estat de situació financera (balanç). Flux de caixa (cash flow). Pla de finançament i inversions, estudi de possibles fonts de finançament.

Pressupost de producció, finançament i sinèrgies en projectes, 12 de març de 10.00 a 13.00, El Viver de Salt, Factoria Coma Cros, a càrrec de Taína López

  • Com planejar el finançament d’ una producció així com els recursos humans i materials necessaris. Analitzar el projecte: què necessitem, de quins recursos disposem i quins d’aquests necessiten d’una inversió econòmica i quina capacitat d’inversió tenim. Explorar les diferents vies de finançament tant públic com privat i quines possibilitats de sinèrgies es poden dur a terme. Quins aspectes s’ha tenir en compte en els diferents conceptes que el conformen, la justificació i com recuperació la inversió realitzada.
  • Com es dissenya el pressupost d’explotació.

Sostenibilitat ambiental a les arts escèniques, 19 de març de 10.00 a 13.00, El Viver de Salt, Factoria Coma Cros, a càrrec d’Esther Garrido

  • Estratègia de sostenibilitat: Claus per activar un itinerari de gestió ambiental amb impacte social. Com integrar de forma pràctica una visió holística de la sostenibilitat en totes les etapes de la cadena de valor del projecte. Relació entre cultura i sostenibilitat. Introducció al concepte d’estratègia de sostenibilitat i l’avaluació i la comunicació dels resultats.

Contractació laboral, 26 de març de 10.00 a 13.00, El Viver de Salt, Factoria Coma Cros, a càrrec d’Andrea Leunda

  • Procediment i normes que s’han d’aplicar per contractar tant els intèrprets com la resta de treballadors i treballadores de la cultura que formen part de la vostra proposta escènica (tècnics i tècniques, productors i productores, etc.).
  • Conèixer el marc legal de contractació laboral.
  • Anàlisi de les formes jurídiques més habituals per constituir una companyia. Normativa aplicable a la contractació laboral personal auxiliar.
  • Contracte de treball. Continguts mínims. Cotització a la Seguretat Social segons el règim general i el règim especial d’artistes. Inclusió del cost de contractació en el pressupost.

Estratègies de comunicació i pla de comunicació, 2 d’abril de 10.00 a 13.00, El Viver de Salt, Factoria Coma Cros, a càrrec de Sílvia Llombart

  • Habilitats i estratègies de comunicació necessàries per promoure i donar a conèixer un projecte artístic de manera efectiva i impactant. Com desenvolupar un pla de comunicació integral que permeti identificar els públics objectiu, transmetre els missatges clau de manera coherent i seleccionar els canals de difusió més adequats per arribar a l’audiència desitjada.

2ª Trobada de Productores de comarques gironines-Networking-Punt de trobada i intercanvi entre empreses, projectes i proveïdors del sector, 9 d’abril de 10h a 14h

INSCRIPCIONS A: https://www.ddgi.cat/formacioenxarxa/public/curs/94268-engega-el-teu-projecte-d-emprenedoria-cultural